tisdag 19 juli 2011

Sedov, världens största skolskepp på besök


STS Sedov kom på besök till Trelleborgs hamn i morse. Skeppet lade till i Nyhamnen, vid handelskajen och höll Öppet Hus mellan klockan 12 oc20.
Fartyget byggdes 1921 i Kiel. Det överfördes till Sovjetiskt ägo som krigsbyte i december 1945 då Tyskland kapitulerade vid andra världskrigets slut. Det byggdes om till ett skolsegelfartyg och fick namnet Sedov efter den berömde forskningsresanden Georgy Sedov. 1989 fick segelfartyget plats i Guiness rekordbok som världens största skolskepp.

Jag har inte sett så långa köer sedan mitten av 1970-talet då jag stod i biljettkö utanför (gamla) Stadion i Malmö för att få en biljett till fotbollsderbyt MFF-Landskrona. På matchdagen var vi nästan 25 000. Om det var lika många trelleborgare som besökte STS Sedov i det vackra sommarvädret idag vet jag inte men köerna var flera hundra meter långa både när jag kom dit med buss vid två tiden och när jag tog mig tillbaka till Ångkvarnen, och där köade fler nya busslaster. Bussar från Ångkvarnen gick två gånger i timmen ut till skeppet. Och båten hade öppet hus fram till klockan åtta. Det var inte utan att man såg som i en dröm samma långa kö till biljettinsläppet på Vångavallen! Där ett besök ger mycket av spänning, passion och njutning än den gäspning som Sedov gav.

Artikel i Trelleborgs Allehanda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar