fredag 15 juli 2011

Släckning av vatten- och lästörst

När jag kom hem efter min inköpsrunda längs Hedvägen i Trelleborg låg tre nya tidskrifter på hallmattan. Inte bara Tempus, som alltid kommer på fredagar utan också Illustrerad Vetenskap och Contra.
Eftersom sommaren tycks ha tagit semester, åtminstone igår och idag, och då bilen är på verkstad med en sprucken kylare, fick jag ta cykeln mellan skurarna. Jag ville också ha med mig ett stort antal returflaskor och - burkar och anlände till Lidl sålunda fullastad. Nöjd packade jag upp men bara för att mötas av ett anslag att returmottagaren var trasig. Men skam den som ger sig. Några kilometrar till västerut och jag hamnade hos Netto. Där gick det både att panta och att handla bland annat tolv flaskor kolsyrat vatten som jag baxade hem på cykeln.
Tempus är alltid bra, sedan jag accepterat att den ömsat skinn efter flera decennier med samma layout. Illustrerad Vetenskap har blivit mycket bättre under senare år. Och detsamma gäller Contra där jag gillar allt jag läser frånsett de smygreligiösa inslagen.
I Tempus en artikel om att det i dag är 75 år sedan det spanska inbördeskriget startade 1936 och att det spanska folket ännu inte kommit över den fascistiska perioden under general Franco.
I Illustrerad Vetenskap - ditt fönster mot morgondagens värld - kan man läsa om problemet med att allt mer information blir digital. Det kräver enorm lagringskapacitet och lagringsformer som klarar att "läsas" efter många år. Vem kan läsa en vanlig diskett idag till exempel . En annan om vilka insekter som är godast och mest näringsrika i framtiden då människan måste ändra sin kost. Fjärilslarver är utmärkta!
I nr 3 av Contra, slutligen kan man bland annat läsa om den svenska terroristen Taimour Abdulwahhab som lät sig inspireras av nättidskriften Inspire och en presentation av "jämställdisten" Pär Ströms nya bok "Sex feministiska myter" eller på Pär Ströms blogg "Genusnytt".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar