måndag 14 december 2009

Julshopping och Julmarknad

Jag kände mig direkt som en VIP
gäst när det fanns en plats bokad för mig allra längt fram i bussen. Där satt jag i går med min dotter Lina, blivande svärson Andreas och hans föräldrar Roland och Britt-Marie som hade arrangerat resan för personal och pensionärer på Posten. Den trevlige chauffören som hette Bojan, presenterade sig. Efter några timmar kom vi på färjan mellan Rödby och Puttgarden där man kunde köpa en superb frukost för ungefär 100 SKr. Där fanns äggröra och prinskorv, koka ägg och mycket annat. Sedan kom vi till Heiligenhafen, en liten pittoresk stad en bit från den danska gränsen. Där fanns många ställen att köpa flytande föda. Vi var på Fleggaards och Calles Grenz-shop. Allt var ju billigt med svenska ögon mätt och det var lätt att handla mer än vad man planerat. Efter inköp och avsmakningar i butikerna blev stämningen i bussen extra hög på väg mot Lûbeck. Där gick vi runt och tittade på den stora Julmarknaden, den berömda Lübecker Weihnachtsmarkt. Men har man varit på Sjöbo-marknad så känner man ju igen det mesta. När vi promenerade tillbaka till bussen kom vinterns första snö som övergick i hagel. Några kände sig frusna och våta.
Återkomsten till det danska fastlandet gick utan problem. Den förstärkta polisen tog väl oss inte för att vara potentiella "lymmeler" på väg att störa Klimatmötet i Köpenhamn!
På hemvägen från Rödby fick vi titta på en gammal amerikansk långfilm som fördrev tiden: "Top Gun", från 1986 med Tom Cruise . Det är tröttsamt med långa hemresor i buss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar