fredag 11 december 2009

Renspolad

För tre år sedan (september 2006, besöket var naturligtvis noterat i rullorna) var jag på Vårdcentralen i Anderslöv för att få ta bort en vaxpropp i ena örat. På den tiden bodde vi i denna lokala metropol på Söderslätt, på Rådjursvägen 7. Sedan många månader tillbaka är min hörsel starkt nedsatt och mycket talade för att jag drabbats av en ny propp, eller kanske t o m flera proppar som hindrade ljudvågorna att nå trumhinnan. Jag ringde därför i tisdags till vård centralen. Jag hamnade i en lång kö, men dessbättre fanns alternativet att uppge sitt telefonnummer för att bli uppringd senare. Och så skedde efter några timmar och efter några minuter hade jag fått tid för ett besök hos distriktssköterskan. Väldig rahänt så långt. Idag kom jag till mottagningen några minuter i elva. Hann inte ens sätta mig ner i väntrummet förrän jag hälsades välkommen av distriktssköterskan. En unge sköterskeelev fick ta sig en titt i båda öronen och blev snart klar över att spolning var av nöden. Det tog några minuter och sedan var allt klart. Jag tackade för den goda servicen, satte på mig hatten och gick ut för att ta mig tillbaka till Gränsbo och utfodra den sju ponnytravarna med lunchmålet. Hoppsan, så oartig jag var. Hade glömt att betala. Jag vände, öppnade dörren och bad om ursäkt för min försummelse. Men har ni hört, behandlingen var Gratis! Leve den svenska sjukvården, Region Skåne och Trelleborgs kommun för en sådan service åt medborgarna!
Vårdcentralen i Anderslöv.
Rahänt: enkelt, praktiskt, lättvindigt. Ex: "Vi laga ente midda ida, vi tar nått rahänt".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar