måndag 7 december 2009

Min bror och jag

Kan inte låta bli att föreviga det utbyte av artigheter som jag och min tvillingbror Börje hade igår på Facebook. Han bor i Södertälje. Humor och sanning i ett:

Börje Tomelius den 7 december kl. 12:12
Jag förstår mig allt mindre på dig. Trodde en gång att du var ordentligt stöddig men åtminstone en radikal sådan. Och nu moderater, dansband ... samlar du inte på deckarböcker också?? Du tillhör verkligen det "verklighetens folk" som KD-ledaren ojar sig för. Det känns främmande.

Bertil Tomelius den 7 december kl. 14:23
Tack för meddelandet. Det är det längsta jag fått från dig på de senaste 30 åren. Och ändå vet du inte allt. Jag läste just en mycket intressant artikel i tidningen Humanisten av Pernilla Ouis, forskare på Malmö högskola, jag är sekreterare i Hemmesdynges hembygdsförening och använder Facebook till att leta upp mina kusinbarn och kusinbarnbarn, som Frida i Småland (Stens), Hanna i Vaxholm (Jan-Axels) och Lina i Umeå, alla Thomelius. Ska jag adda några till dig?
Det är väl vad livet går ut på? Att bli en av "verklighetens folk"? Misströsta ej, din tid kommer också.
Har du förresten läst något om Alfred Jarry, hans "Père Ubu" och patafysiken. Claes Hylinger har ett intressant avsnitt om detta i sin senaste bok. Det är min senaste njutning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar