tisdag 6 oktober 2009

Mord, lilla vän

För tre och ett halvt år sedan skrev
jag i min blogg om en bok av Anders Jonason som jag läst. Det var hans första av fyra deckare han skrev på 50- och 60-talen. Den heter "Mord mer mera" belönades med Svenska Detektivromanpriset, och skrevs 1953. Jag skrev då att den boken blev film 1955 med titeln ”Mord, lilla vän”, och att jag gärna skulle vilja se den.
I eftermiddags had jag nöjlighet att göra detta då SvT visade den filmen. Se hemsida på SvT.
Det är en typisk 50-talsfilm med många tidsmarkörer. Stig Olin gestaltar redaktören och privatdetektiven Dick Mattsson på ett sympatiskt sätt. Han lever farligt och få ta många smällar. Hans kvinnliga motspelare Brita Ljungdahl är mycket attraktiv, spelas av Inga Landgré, som var gift med Nils Poppe åren 1949-59. (se bild) Hon hade ofta på den tiden roller med romantisk och oskuldsfull ungflickskaraktär.

Filmen var verkligen cärd att titta på. En intressant detals är att redaktör Dick Matsson i boken är en inbiten piprökare men blir icke-rökare i filmen.
Andra mer kända skådespelare i filmen är Torsten Lilliecrona, Ingvar Kjellson, Curt Masreliez, Carl-Gustaf Lindstedt och Inga Gill.
Mer om filmen på Wikipedia, på IMDB och Svenska filmdatabasen. Här finns också filmens synopsis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar